Ketchup

Ketchup ..varför jag inte tycker om det. Jo farbror Erik som arbetade hos Sven brukade ofta berätta hiskeliga historier om hur det gick till i ketchup tillverkningsbranchen han hade haft lite med den att göra.
Men det är nog inte bara det det är liksom en känsla av obehag  lukten men nåt djupare än så. Inget jag kan ta på direkt . Kan vara när min moster Hjördis rörde ihop hiskeliga brygder som hon hade mig och min kusin Ingmari att smaka på medelst sugrör  igenom nyckelhålet på dörren  i Ingmaries rum. Vi tyckte det var kul då ...men besöken där var så mycket jag minns hemlängtan , att jag kände mig övergiven mm Men övergiven var jag ju inte allt var helt frivilligt förstås . Men jag var inte så van att sova över och min moster som fick barn när hon var sjutton var ganska sprallig av sig  ..Hon var ju kanske 20-21 när jag började åka dit om sommaren . Så hon och min morbror Ingemar var ju väldigt unga. De hade skaffat sig ett bra liv

Och så minns jag hiskeliga åskväder där på Vara slätten. Och historier om lantbrukare som åskan slog ner i när de tittade till korna. Men det är kanske inte bara detta ofta en av få ingredienser när jag var som fattigast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0